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LA FLANEUSE EN LA HISTORIA DE LA CULTURA OCCIDENTAL

dc.creatorCuvardic García, Dorde
dc.date.accessioned2015-06-16T22:03:10Z
dc.date.available2015-06-16T22:03:10Z
dc.date.issued2012-10-11 00:00:00
dc.identifier.citationhttp://revistas.ucr.ac.cr/index.php/filyling/article/view/2350
dc.identifier.issn
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10669/14466
dc.description.abstractThis article summarizes the state of international research on the figure of the flaneuse. Some expressions of the flaneuse are also researched through the history of literature, as well as investigating the different social practices in which they can be involved. From an historical category perspective, the initial research on the flaneuse denied the possibility of her existence, in terms of the different access men and women have experienced on public spaces in the West. From a conceptual category perspective, other researchers have proposed the existence of different types of flaneuses (the female passer-by enjoying free access to public spaces, the female social researcher, the female pollster, the female social worker, the female consumer, the female movie goer). Now, research analyzes different experiences women have expressed about their access to public spaces in several types of autobiographical writings: in this case, the passante, object of the flaneur’s visual pleasure, gives way to the flaneuse, the woman expressing her own subjectivity.
dc.description.abstractEl presente artículo resume el estado de la cuestión de las investigaciones que a escala internacional se han realizado sobre la figura de la flaneuse. Se investigan algunas manifestaciones de la flaneuse en la historia de la literatura; además de indagar en las diferentes prácticas sociales en las que se puede involucrar. Desde el punto de vista de la categoría histórica, las primeras investigaciones sobre la flaneuse negaron la posibilidad de su existencia, en términos de la diferencias de acceso que hombres y mujeres han experimentado en el espacio público en Occidente. Desde el punto de vista de la categoría conceptual, otros investigadores proponen la existencia de diferentes tipos de flaneuses (la transeúnte que disfruta de acceso libre al espacio público, la investigadora social, la encuestadora, la trabajadora social, la consumidora, la espectadora del cine). Actualmente, las investigaciones analizan las distintas experiencias que las mujeres han expresado sobre su acceso al espacio público en distintos tipos de escritura autobiográfica: en este caso, la passante, objeto del placer visual del flaneur, da paso a la flaneuse, a la mujer que expresa su propia subjetividad.
dc.format.extent-
dc.relation.ispartofRevista de Filología y Lingüística de la Universidad de Costa Rica Vol. 37 Núm. 1
dc.subjectflaneuse
dc.subjecttranseúnte
dc.subjectmascarada
dc.subjectescritura femenina
dc.subjectplacer visual
dc.titleLA FLANEUSE EN LA HISTORIA DE LA CULTURA OCCIDENTAL
dc.titleLA FLANEUSE EN LA HISTORIA DE LA CULTURA OCCIDENTAL
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.date.updated2015-06-16T22:03:10Z
dc.language.rfc3066es


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