La Sede de Occidente de la Universidad de Costa Rica ante la demanda de profesionales bilingües en español- inglés
artículo original
Date
2011-07-14Author
Navarro Ramírez, Dunia
Piñeiro Ruiz, Milagro
Metadata
Show full item recordAbstract
In this report, the processes of teaching and learning English as a Lingua Franca in Costa Rica and the role of the Sede de Occidente in regards to the demand of bilingual (Spanish-English) professionals are considered. This work presents, in the first part, the history of the teaching of English in Costa Rica and its educational, cultural, social, and political repercussions in the Costa Rican society. In the second part, the university ́s mission and its objectives are analyzed as the institution in charge of forming professionals. This paper also includes information about the different majors offered at Western Regional campus, such as Bachelors, post graduate and master programs with specific information about the amount of English courses in each area. In the last part, the authors present a proposal that is supported by arguments based on the history of the English teaching in Costa Rica, the last two Developmental Plans proposed in the Government’s Programs and developed during 2002-2006 and from 2006 to 2010, as well as the mission and objectives of the University of Costa Rica.
En este trabajo se abordan los procesos de enseñanza y aprendizaje del inglés en Costa Rica como lengua franca y el papel de la Sede de Occidente, Universidad de Costa Rica ante la demanda de profesionales bilingües español- inglés. Este trabajo presenta en el primer apartado, la historia de la enseñanza del inglés en Costa Rica y sus repercusiones educativas, culturales, sociales y políticas en la sociedad costarricense. En el segundo apartado, se analizan la misión y objetivos de la Universidad de Costa Rica como formadora de profesionales. Así mismo se brinda, información referente a los programas de bachillerato, licenciatura y maestría que se ofrecen en la Sede de Occidente, y se especifica el número de cursos de inglés que incluye cada carrera. En el último apartado, las autoras justifican una propuesta razonada en la historia de enseñanza del inglés en Costa Rica, los dos últimos Planes de Desarrollo propuestos en los Programas de Gobierno, a saber, 2002-2006 y 2006- 2010 y la misión y objetivos de la Universidad de Costa Rica.
Collections
- InterSedes [274]
Related items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
Formación inicial docente para la lectoescritura en Costa Rica: Plan de estudio de la carrera de Bachillerato y Licenciatura en Educación Primaria de la Universidad de Costa Rica, sede Rodrigo Facio.
Araya Ramírez, Jéssica; Ramírez Molina, Catalina (INIE, 2019)El propósito de la investigación fue analizar la formación docente inicial en los procesos de lectoescritura en Costa Rica, en el plan de estudio de la Carrera de Bachillerato y Licenciatura en Educación Primaria de la ... -
Initial evidences of criterion validity for the results of a Figural reasoning test for the selection of Indigenous students for the University of Costa Rica and the Technological Institute of Costa Rica
Montero Rojas, Eiliana; Castelain, Thomas; Moreira Mora, Tania Elena; Alfaro Rojas, Lucrecia; Cerdas Núñez, Danny; García Segura, Alí; Roldán Villalobos, María Gabriela