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dc.creatorRojas Porras, Marta
dc.date2011-12-01
dc.date.accessioned2016-05-03T14:32:14Z
dc.date.available2016-05-03T14:32:14Z
dc.identifierhttp://revistas.ucr.ac.cr/index.php/educacion/article/view/2021
dc.identifier10.15517/revedu.v29i1.2021
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10669/22888
dc.descriptionThis article states the need to help, in quite a well planned fashion, lexical development in the Costa Rican educational system. It analyzes the results derived from a national sample of 1712 texts written by four- and six-graders. It shows data on the average of lemmas per composition and on lexical density. It also analyzes into conceptual fields those words equal or over 100 in frequency 100F). It proposes some parameters to measure lexical density in Cycles I and II of the Basic General Education. It concludes that it is very likely that the lexical poverty found in the students affects negatively their potential ability to refer to the world, to show relationships and to grasp abstractions. Such poverty would limit the learning of different subjects in the primary school curriculum.en-US
dc.descriptionEl artículo plantea la necesidad de atender, de manera planificada, el desarrollo del léxico en el sistema educativo costarricense. Analiza resultados derivados de una muestra nacional de 1712 textos escritos por escolares de cuarto y sexto años. Expone datos relativos al promedio de lemas por redacción, densidad léxica y organiza, en campos conceptuales, las palabras que obtuvieron frecuencias iguales o superiores a cien (100F). Además, propone parámetros para medir densidad léxica en el primero y segundo ciclos de la Educación General Básica. Concluye que es muy probable que la pobreza léxica encontrada en el estudiantado afecte negativamente la capacidad potencial para referirse al mundo, para mostrar sus relaciones y para captar abstracciones y que limite los aprendizajes de las diversas asignaturas del currículo escolar.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherFacutad de Educación, Universidad de Costa Ricaes-ES
dc.rightsCopyright (c) 2014 Revista Educaciónes-ES
dc.sourceRevista Educación; Vol. 29, Núm. 1 (2005): Revista Educación; 31-44es-ES
dc.sourceRevista Educación - Journal of Education; Vol. 29, Núm. 1 (2005): Revista Educación; 31-44en-US
dc.sourceRevista de Educación; Vol. 29, Núm. 1 (2005): Revista Educación; 31-44pt-PT
dc.source2215-2644
dc.source0379-7082
dc.subjectbasic lexiconen-US
dc.subjectapplied linguisticsen-US
dc.subjectlearningen-US
dc.subjectmother tongueen-US
dc.subjectléxico básicoes-ES
dc.subjectlingüística aplicadaes-ES
dc.subjectaprendizajees-ES
dc.subjectlengua maternaes-ES
dc.titleUna responsabilidad escolar olvidada: el desarrollo del componente léxicoes-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion


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