Show simple item record

Universidades accesibles para todos

dc.creatorStupp Kupiec, Roxana
dc.date2011-09-01
dc.date.accessioned2016-05-03T14:32:35Z
dc.date.available2016-05-03T14:32:35Z
dc.identifierhttp://revistas.ucr.ac.cr/index.php/educacion/article/view/3587
dc.identifier10.15517/revedu.v25i2.3587
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10669/22990
dc.descriptionThis paper aims to raise awareness aboutfactors that affect the collective construction ofuniversities willing to innovate and transform theirideology, policies, curriculum, student services, physical and administrative infrastructure andcommunication and information strategies, under the paradigm of accessibility in the environment. Reference is made to international and national legal framework that guidesactions to be planned and implemented inHigher Education institutions.Universities in building accessible for all requires a change in curriculum design. It discusses concepts such as flexibility in access to training and curricula to respondto the educational needs of all students.To promote these transformations are proposed principles and practices such as interdisciplinarity andinclusion of disability issues in all races. In addition, examples of implementation in different areas of professional profile, in traininguniversity teaching and outreach activities, student life and research. Student in the field, describes some services and processesdeveloped at the University of Costa Rica.en-US
dc.descriptionEste trabajo pretende hacer conciencia sobre los factores que inciden en la construcción colectiva de universidades dispuestas a innovar y transformar suideología, sus políticas, el currículum, los servicios estudiantiles, la infraestructura física y administrativa y lasestrategias de comunicación e información, bajo el paradigma de la accesibilidad en el entorno. Se hace referencia al marco legal internacional y nacional que orientalas acciones que deben planificarse e implementarse enlas instituciones de Educación Superior.En la construcción de universidades accesibles para todos se requiere de un cambio en la concepción curricular. Se analizan conceptos como la flexibilidad en la formación y el acceso a los planes de estudio para respondera las necesidades educativas de todos los estudiantes. Para promover estas transformaciones se proponen principios y prácticas tales como la interdisciplinareidad y lainclusión del tema de la discapacidad en todas las carreras. Además, se presentan ejemplos de aplicación en diferentes áreas del perfil profesional, en la formación deldocente universitario y en actividades de proyección social, vida estudiantil e investigación. En el ámbito estudiantil, se describen algunos servicios y procesos que se han desarrollado en la Universidad de Costa Rica.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherFacutad de Educación, Universidad de Costa Ricaes-ES
dc.rightsCopyright (c) 2014 Revista Educaciónes-ES
dc.sourceRevista Educación; Vol. 25, Núm. 2 (2001): Revista Educación; 137-145es-ES
dc.sourceRevista Educación - Journal of Education; Vol. 25, Núm. 2 (2001): Revista Educación; 137-145en-US
dc.sourceRevista de Educación; Vol. 25, Núm. 2 (2001): Revista Educación; 137-145pt-PT
dc.source2215-2644
dc.source0379-7082
dc.subjectaccessibilityen-US
dc.subjectuniversitiesen-US
dc.subjectaccesibilidades-ES
dc.subjectuniversidadeses-ES
dc.titleAccessible to all universitiesen-US
dc.titleUniversidades accesibles para todoses-ES
dc.typeartículo original


Files in this item

FilesSizeFormatView

There are no files associated with this item.

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record