Show simple item record

Relaciones conceptuales: definición del constructo, bases neuroanatómicas y formas de evaluación/Conceptual relations: construct definition, neuroanatomical basis and ways of assessment

dc.creatorVivas, Leticia
dc.creatorGarcía Coni, Ana
dc.date.accessioned2015-05-19T16:01:58Z
dc.date.available2015-05-19T16:01:58Z
dc.date.issued2013-04-12 17:04:00
dc.identifier.citationhttp://revistas.ucr.ac.cr/index.php/actualidades/article/view/2852
dc.identifier.issn
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10669/12679
dc.description.abstractThe links that connect concepts are called conceptual relations. Two of them have particular relevance in the organization of conceptual knowledge: taxonomic and thematic relations. Early research in the 80`s focused on analyzing the existence of a primacy of one kind of conceptual relation over the other in children and adults. Recent studies explore the neuroanatomical bases of these conceptual relations. The present work constitutes a revision of the most relevant studies about taxonomic and thematic conceptual relations, including developmental studies, research on neuroanatomical bases and available ways of assessment. The revised articles state that thematic and taxonomic conceptual relations involve dissociable cognitive processes that can be acquired and damaged independently and have independent neuroanatomical basis. Futures lines of research are also suggested.
dc.description.abstractResumen. Las relaciones conceptuales son los vínculos que conectan a los conceptos entre sí. Hay dos de ellas que tienen particular relevancia para la organización del conocimiento conceptual: las taxonómicas y las temáticas. Las investigaciones iniciales realizadas en la década del 80 se centraron en analizar si existía una primacía de un tipo de relaciones sobre el otro tanto en niños como en adultos. Los estudios más recientes están investigando sus bases neuroanatómicas. El presente trabajo constituye una revisión de los trabajos más relevantes sobre las relaciones conceptuales taxonómicas y temáticas, abarcando los estudios sobre distintas etapas del desarrollo, las bases neuroanatómicas y las formas de evaluación disponibles. Los artículos revisados afirman que las relaciones conceptuales taxonómicas y temáticas implican procesos cognitivos que pueden ser disociados, por lo tanto, se adquieren y dañan de manera independiente y tienen correlatos neuroanatómicos independientes. Se sugieren también posibles líneas de investigación futuras.  
dc.format.extent1-18
dc.relation.ispartofActualidades en Psicología Vol. 27 Núm. 114 2013
dc.subjectrelaciones conceptuales
dc.subjectrelaciones taxonómicas
dc.subjectrelaciones temáticas
dc.subjectconocimiento conceptual
dc.subjectsemántica.
dc.titleConceptual relations: construct definition, neuroanatomical basis and ways of assessment
dc.titleRelaciones conceptuales: definición del constructo, bases neuroanatómicas y formas de evaluación/Conceptual relations: construct definition, neuroanatomical basis and ways of assessment
dc.typeartículo original
dc.date.updated2015-05-19T16:01:58Z
dc.language.rfc3066es
dc.identifier.doi10.15517/ap.v27i114.2852


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record