Show simple item record

La hermenéutica como corriente aplicada al campo de la educación de la enfermería

dc.creatorMora Escalante, Elena
dc.date2014-12-18
dc.date.accessioned2016-05-03T14:33:19Z
dc.date.available2016-05-03T14:33:19Z
dc.identifierhttp://revistas.ucr.ac.cr/index.php/educacion/article/view/17787
dc.identifier10.15517/revedu.v39i1.17787
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10669/23163
dc.descriptionThe scientific article entitled the hermeneutics applied to the branch of nursing education, it intend to reflect about the challenge posed to the faculty of the School of Nursing at the University of Costa Rica. It was focused on mediating curricular proposal in line with the assumed paradigm. Arises how to understand the training process from hermeneutics, where education is understood as a formation process of the individual from a holistic perspective. It is proposed a pedagogy open to experience and understanding of the subjects whom are actors and the center of the process and as an historical subject, subjective, inter-and intra-subjective seeks dialogue to construct knowledge that is brewing in social and is assimilated and transformed individually. This involves a commitment of teachers to understand the paradigmatic behavior of the curriculum proposal and develop a hermeneutic pedagogy.en-US
dc.descriptionEl artículo científico titulado la hermenéutica como corriente aplicada al campo de la educación de la enfermería, tiene como fin reflexionar sobre el reto que representa para el profesorado de la Escuela de Enfermería de la Universidad de Costa Rica mediar la propuesta curricular acorde con el paradigma asumido. Se plantea la forma de entender el proceso formativo desde el paradigma hermenéutico, donde la educación es comprendida como un proceso íntimo de formación de la persona desde una perspectiva holística. Se propone una pedagogía abierta a la experiencia, vivencia y comprensión de los sujetos, los cuales son los actores y el centro del proceso y que como sujeto histórico, subjetivo, inter e intra-subjetivo, busca el diálogo para construir  el conocimiento que se gesta en lo social y es asimilado y transformado en lo individual. Esto implica un compromiso del profesorado para comprender el fundamento paradigmático de la propuesta curricular y desarrollar una pedagogía hermenéutica.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.formattext/html
dc.languagespa
dc.publisherFacutad de Educación, Universidad de Costa Ricaes-ES
dc.relationhttp://revistas.ucr.ac.cr/index.php/educacion/article/view/17787/html_1
dc.rightsCopyright (c) 2014 Revista Educaciónes-ES
dc.sourceRevista Educación; Vol.39, Num. 1 (2015): Revista Educación (enero-junio); 13-20es-ES
dc.sourceRevista Educación - Journal of Education; Vol.39, Num. 1 (2015): Revista Educación (enero-junio); 13-20en-US
dc.sourceRevista de Educación; Vol.39, Num. 1 (2015): Revista Educación (enero-junio); 13-20pt-PT
dc.source2215-2644
dc.source0379-7082
dc.subject educational theoryen-US
dc.subject hermeneuticsen-US
dc.subject hermeneutic pedagogyen-US
dc.subject nursingen-US
dc.subjectteoría educativaes-ES
dc.subjectcorriente hermenéuticaes-ES
dc.subjectpedagogía hermenéuticaes-ES
dc.subjectenfermeríaes-ES
dc.titleHermeneutics Applied to the Field of Nursing Educationen-US
dc.titleLa hermenéutica como corriente aplicada al campo de la educación de la enfermeríaes-ES
dc.typeartículo científico


Files in this item

FilesSizeFormatView

There are no files associated with this item.

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record