Show simple item record

dc.creatorUreña Alpízar, Jason de Jesús
dc.creatorRamírez Uclés, Rafael
dc.creatorMolina González, Marta
dc.date.accessioned2022-11-09T21:09:39Z
dc.date.available2022-11-09T21:09:39Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.citationhttps://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/02103702.2019.1604020es_ES
dc.identifier.issn1578-4126
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10669/87651
dc.description.abstractThe ability to generalize and represent generalizations exhibited by eight fourth-grade students was analysed in this descriptive study, designed around a semi-structured interview involving a task based on the linear functional relationship y = x + 2. The relation of the interviewer’s mediation on students’ representations of generalizations was determined on the grounds of students’ interactions with her. Four forms to represent the generalization of a functional relationship were defined. The findings confirm the importance of mediation in helping students strengthen their ability to recognize, represent and generalize functional relationships.es_ES
dc.description.abstractEn este estudio descriptivo se analiza la capacidad de generalizar y de representar generalizaciones exhibida por estudiantes de cuarto grado de primaria. El estudio adopta un diseño experimental basado en una entrevista semiestructurada en torno a una tarea basada en la relación funcional lineal y = x + 2. El papel de la mediación de la entrevistadora en las representaciones de las generalizaciones realizadas por los estudiantes se determina en función de las interacciones de los estudiantes con ella. Se definen cuatro formas de representación de la generalización de una relación funcional. Los resultados confirman la importancia de la mediación para ayudar a los estudiantes a mejorar su capacidad de reconocer, representar y generalizar las relaciones funcionales.es_ES
dc.description.sponsorshipUniversidad de Costa Ricaes_ES
dc.description.sponsorshipSpanish project of Research and Development with reference code EDU2016-75771-P, financed by the Spanish Ministry of Economy and Competitiveness.es_ES
dc.language.isoenges_ES
dc.sourceJournal for the Study of Education and Development, 42(3).es_ES
dc.subjectrepresentations of generalizationses_ES
dc.subjectfunctional relationshipes_ES
dc.subjectrepresentaciones de la generalizaciónes_ES
dc.subjectmediaciónes_ES
dc.subjectrelación funcionales_ES
dc.subjectearly algebraes_ES
dc.subjectMATHEMATICSes_ES
dc.subjectALGEBRAes_ES
dc.subjectMEDIATIONes_ES
dc.titleRepresentations of the generalization of a functional relationship and the relation with the interviewer’s mediationes_ES
dc.title.alternativeRepresentaciones de la generalización de una relación funcional y el vínculo con la mediación del entrevistadores_ES
dc.typeartículo científicoes_ES
dc.identifier.doi10.1080/02103702.2019.1604020
dc.description.procedenceUCR::Vicerrectoría de Docencia::Ciencias Básicas::Facultad de Ciencias::Escuela de Matemáticaes_ES


Files in this item

FilesSizeFormatView

There are no files associated with this item.

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record