2016-05-032016-05-03https://hdl.handle.net/10669/23802This paper will study some historical issues in the development of adver- tising and Spanglish, how they came to be related and how they are ar- ticulated. The significance of this research lies in the fact that although Spanglish is now a common occurrence in Latin American Spanish, es- pecially in advertising, the dynamics of these two fields has rarely been analyzed. Thus, this study can give us important insights into the ever- changing Spanish language, the role that English plays in these changes, and how advertising capitalizes on language for commercial profit. Este artículo estudia algunos acontecimientos históricos en el desarrollo de la publicidad y del Spanglish y cómo estos dos campos se relacionan. La importancia de esta investigación radica en el hecho que aunque el Spanglish es ahora común en el español de Latinoamérica, especialmente en la publicidad, la dinámica de estos dos temas ha sido raramente analizada. Por lo tanto, este estudio nos da una amplia perspectiva de la cambiante lengua española, del papel que el inglés juega en estos cambios, y de cómo la publicidad capitaliza la lengua para lograr ganancias comerciales. application/pdfCopyright (c) 2015 Revista de Lenguas Modernasacceso abiertoSpanglishadvertisinglanguage as a marketing strategythe use of English in marketinglinguistic strategies of marketingSpanglishpublicidadla lengua como estrategia de mercadouso del inglés en el lenguaje publicitarioestrategias lingüísti- cas de mercadeoSpanglish in Advertisingartículo original