Logo Kérwá
 

La lección de matemáticas a través de estudios internacionales con videos

Loading...
Thumbnail Image

Date

Authors

Ruiz Zúñiga, Ángel

Journal Title

Journal ISSN

Volume Title

Publisher

Universidad de Costa Rica

Abstract

Description

Se busca apuntalar el uso de videos en la investigación en Educación Matemática, por lo que se describen algunas de sus ventajas así como algunas de sus limitaciones. Se analizan tres estudios de videos sobre las lecciones en la enseñanza de la matemática: los dos primeros realizados dentro de las pruebas comparativas Trends in International Mathematics and Science Study (TIMSS) y el tercero: el Learners Perspective Study (LPS), por un equipo de investigadores con una metodología más comprehensiva desarrollada originalmente por David Clarke en Australia. Por medio de esos estudios se buscan detectar algunos elementos interesantes para la práctica de la enseñanza de las matemáticas. Se establecen comparaciones y balances globales sobre el significado de estos estudios. Además, se incluye un apartado sobre las características particulares de la lección en Japón, la que ocupa un papel relevante en los estudios realizados. Las conclusiones apuntan a subrayar fortalezas, problemas y perspectivas de este tipo de estudios comparativos internacionales, en su relación con la labor de aula en matemáticas.
It is intended to support the use of Video Technology in Mathematics Education Research, and for that reason advantages and limitations of this tools are described. Three studies of videos are analyzed about the lessons in the Teaching of Mathematics. The first 2 studies were done within the Trends in International Mathematics and Science Study (TIMSS), and the third one, the Learners Perspective Study (LPS): by a team of researchers with a one more comprehensive methodology originally developed by David Clarke in Australia. By means of those studies we intend to detect some interesting elements for the practice of the Teaching of Mathematics. Global comparisons and reviews settle down on the significance of these studies. Additionally, a section about the characteristics of the Japanese Lesson is included, an issue which occupies an important place within these studies. The conclusions aim to emphasize strengths, problems and perspectives of this type of international comparative studies, in their close relation with the activity within the Mathematics classroom.

Keywords

Citation

Endorsement

Review

Supplemented By

Referenced By