Buscar
Mostrando ítems 1-9 de 9
Weaving sociocultural change and cognitive development together
(2007)
In her book Weaving Generations Together, Patricia Greenfield presents an account of the nature and course of human development that suggests a tight relationship with sociocultural change. During two extensive stays in ...
Talking about past experiences in two cultural contexts: Children’s narrative structure and maternal elaboration in dyads from Costa Rica and the United States
(2019)
Research findings: This study examined cross-cultural differences in the structure of preschoolers’ narratives, cross-cultural differences in maternal elaboration during reminiscing and the links between the two. We report ...
La comprensión temprana de la adquisición del conocimiento: Viejas propuestas, nuevos horizontes
Early understanding of knowledge acquisition: Old perspectives, new horizons
O entendimento inicial de aquisição de conhecimento: velhas propostas, novos horizontes
(2012)
Este artículo revisa hallazgos y modelos teóricos en torno a un aspecto del desarrollo de la teoría de la mente, a saber: la comprensión temprana de cómo se adquiere el conocimiento. La revisión realizada indica que mientras ...
Análisis del consumo de drogas en adolescentes escolarizados de Costa Rica, 1999
(2003)
En este artículo se muestran los principales resultados encontrados en Costa Rica del Proyecto PACARDO, realizado durante el año 1999 en estudiantes de 15 a 17 años. En relación con encuestas realizadas durante la década ...
Enhancing Preschoolers’ Understanding of Ambiguity in Communication: A Training Study on Misunderstandings
(2013-01)
Understanding knowledge acquisition involves a comprehension of the relationship
between a person’s access to relevant information and that person’s
subsequent knowledge. This report investigates how preschoolers improve
in ...
Conocimientos sobre la lectoescritura emergente y prácticas en las aulas para su promoción: Un estudio con docentes de educación preescolar en Costa Rica
(2017)
Las concepciones y los conocimientos docentes afectan la práctica docente y esta, a su vez, influye en los logros de desarrollo en lectoescritura emergente de los niños preescolares. Esta investigación explora las valoraciones ...
Emotion talk during mother-child reminiscing and book sharing and children’s socioemotional competence: Evidence from Costa Rica and Germany
(2019)
This paper examined cross-cultural differences in emotion talk during reminiscing and book sharing and its link with children’s social problem-solving skills. Twenty-six Costa Rican mothers, representing the cultural model ...
La Psicología del desarrollo en Costa Rica: Alcances y perspectivas futuras
(2012)
La Psicología del desarrollo humano se interesa por estudiar y comprender los procesos normativos de cambio que acontecen a lo largo del ciclo vital. El artículo desarrolla un análisis de la historia de esta subdisciplina ...
How children learn to produce appropriate referring expressions in narratives: The role of clarification requests and modeling
(2018)
Asking children to clarify themselves promotes their ability to uniquely identify objects in referential communication tasks. However, little is known about whether parents ask preschoolers for clarification during ...