Relación entre estilo de aprendizaje y rendimiento académico en estudiantes de farmacia de la Universidad de Costa Rica
Loading...
Date
Authors
Lizano Barrantes, Catalina
Arias Mora, Freddy
Cordero García, Ana Eugenia
Ortiz Ureña, Angie
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Abstract
Los estilos de aprendizaje se pueden definir como el conjunto de rasgos que caracterizan la
forma en que aprenden y procesan información las personas. El objetivo del presente estudio es
establecer la relación entre los estilos de aprendizaje y el rendimiento académico de los estudiantes
que cursaron el V año de la carrera de licenciatura en Farmacia de la Universidad de Costa Rica,
durante los años 2011 a 2013. Se aplicó el Cuestionario de Honey-Alonso de Estilos de Aprendizaje.
Se obtuvo que en relación con el promedio global, no existen diferencias entre preferencias para los
estilos activo, reflexivo, teórico o pragmático. Los estudiantes no presentan un estilo de aprendizaje
puro, sino una combinación de dos o más de estos, lo cual favorece el proceso de aprendizaje al tener
más herramientas de adaptación a los requerimientos de los profesores, los cursos y la carrera.
Learning styles can be defined as the set of features that characterize the way people learn and process information. The aim of this study is to establish the relationship between learning styles and academic performance of students who completed the fifth year of the Pharmacy Program at Universidad de Costa Rica during the years 2011 to 2013. We applied the Honey-Alonso Learning Styles questionnaire. Regarding the overall mean, we obtained that there are no differences in the preference for an active, reflective, theoretical or pragmatic style. Students don’t have a pure learning style, but a combination of two or more of them, which favours the learning process as they have more tools to adapt to the teachers’, the courses’ and the study program’s requirements.
Learning styles can be defined as the set of features that characterize the way people learn and process information. The aim of this study is to establish the relationship between learning styles and academic performance of students who completed the fifth year of the Pharmacy Program at Universidad de Costa Rica during the years 2011 to 2013. We applied the Honey-Alonso Learning Styles questionnaire. Regarding the overall mean, we obtained that there are no differences in the preference for an active, reflective, theoretical or pragmatic style. Students don’t have a pure learning style, but a combination of two or more of them, which favours the learning process as they have more tools to adapt to the teachers’, the courses’ and the study program’s requirements.
Description
Keywords
Métodos de aprendizaje, Estudiante, Farmacia, Rendimiento académico, Estilo de aprendizaje
Citation
http://revistas.upc.edu.pe/index.php/docencia/article/view/434/399