• ¿Cómo se discute la violencia contra las mujeres en el espacio público digital?: divulgación de resultados investigación-docencia 

      Chinchilla Alvarado, Laura; Montealegre Echeverría, Marcela; Martínez Toledo, Yanet; Aguilar Quesada, Andrés; Alfaro Barrantes, Alejandro; Barrantes Jara, Elisa; Carmona Abellán, Mariela; Fournier Soto, Gastón; Guevara López, Alexander; Jaén Mora, Zoe; Marín Orozco, Verónica; Meléndez Moran, Ariana; Molina Cordero, María Laura; Montiel Masís, Yadelis; Rodríguez Godínez, Carolina; Salas Cruz, Sthefany; Sánchez Alvarado, Patrik; Sánchez Ramírez, Sofía; Solís Navarro, Amanda; Soto Soto, Monserrat; Torres Castillo, Fabiola; Vallejos Vargas, Mariela; Villalobos Sánchez, María Gabriela; Villarreal Castro, María José; Zamora Céspedes, Jorge (2021)
      Este documento presenta los resultados más relevantes de un proceso de investigación y docencia desarrollado en el marco de los cursos C-1103 Comunicación y Poder y C-1002 Comunicación Inclusiva de la Concentración en ...
    • ¿Cómo se discute la violencia contra las mujeres medios de comunicación y discusión ciudadana en redes sociales? 

      Chinchilla Alvarado, Laura; Montealegre Echeverría, Marcela; Martínez Toledo, Yanet; Aguilar Quesada, Andrés; Alfaro Barrantes, Alejandro; Barrantes Jara, Elisa; Carmona Abellán, Mariela; Fournier Soto, Gastón; Guevara López, Alexander; Jaén Mora, Zoe; Marín Orozco, Verónica; Meléndez Moran, Ariana; Molina Cordero, María Laura; Montiel Masís, Yadelis; Rodríguez Godínez, Carolina; Salas Cruz, Sthefany; Sánchez Alvarado, Patrik; Sánchez Ramírez, Sofía; Solís Navarro, Amanda; Soto Soto, Monserrat; Torres Castillo, Fabiola; Vallejos Vargas, Mariela; Villalobos Sánchez, María Gabriela; Villarreal Castro, María José; Zamora Céspedes, Jorge (2021)
      Este documento presenta los resultados de un proceso de investigación desde la docencia desarrollado con estudiantes de los cursos Comunicación y Poder y Comunicación Inclusiva de la ECCC durante el ciclo II-2020, en ...
    • Learning to like TikTok . . . and not: Algorithm awareness as process 

      Siles González, Ignacio; Valerio Alfaro, Luciana; Meléndez Moran, Ariana (2022-12-12)
      This article analyzes algorithm awareness as a process—a series of activities intended to reach a goal over time. It examines how a group of Costa Ricans understood, felt about, and related to TikTok and its algorithms as ...
    • El romance en la era del streaming: Un estudio sobre consumos de contenidos con usuarias de Netflix en Costa Rica 

      Siles González, Ignacio; Martínez Toledo, Yanet; Meléndez Moran, Ariana (2022-12-16)
      Este artículo examina cómo un grupo de mujeres en Costa Rica se apropia de contenidos románticos en Netflix. Se busca entender cómo se resuelven en la práctica las ambigüedades y tensiones propias al consumo de contenido ...
    • Streaming the Romance: Gendered Algorithmic Interpellation on Netflix 

      Siles González, Ignacio; Martínez Toledo, Yanet; Meléndez Moran, Ariana (2021-05-27)
      This paper broadens understanding of the relationship between algorithms and gender by examining how a group of women in Costa Rica relate to algorithmic recommendations on Netflix. Drawing on 25 interviews and an analysis ...
    • “The most aggressive of algorithms”: User awareness of and attachment to TikTok’s content personalization 

      Siles González, Ignacio; Meléndez Moran, Ariana (2021-05-27)
      This paper examines how a group of TikTok users in Costa Rica made sense of the workings of its algorithmic content personalization, how they came to this understanding, and what the implications of their self-proclaimed ...