Listar Investigación por autor "1bf07e8d-a9c7-45c5-8051-d595836634a6"
Mostrando ítems 1-10 de 10
-
A Powerful Geography Approach to the Curricular Transformation of the Undergraduate Geography Program at the Universidad de Costa Rica
Cascante Campos, José Alejandro; Avendaño Flores, Isabel; González García, Victoria (2019)The school of geography at the Universidad de Costa Rica started in 2015 a revision of the undergraduate geography program, ending in 2018 with the approval of a new and renewed curriculum. This process involved a “bottom-up” ... -
Adopting and using geospatial technologies for teaching geography in Latin American higher education
Cascante Campos, José Alejandro (2023)The article presents the results of a regional study analysing the factors that predict Latin American faculty adoption and use of geospatial technologies (GST) for teaching geography. The research involved an online survey ... -
Análisis taxonómico del pensamiento espacial en libros de texto de Geografía escolar en la educación secundaria costarricense
Cascante Campos, José Alejandro; Ramírez Calvo, Ingrid; Vargas Ortiz, Daylana (2023)El pensamiento espacial es una habilidad fundamental del pensamiento geográfico, que permite el razonamiento fundamentado del espacio a través de herramientas de representación. Este tipo de pensamiento es susceptible de ... -
Aplicación metodológica para el estudio de los servicios ecosistémicos hídricos asociados al consumo humano de agua: el caso de estudio de la microcuenca del Río Macho, subcuenca del río Virilla, Costa Rica
Cascante Campos, José Alejandro; Méndez García, María de los Angeles (2014) -
Geovisualizador de investigación en educación geográfica latinoamericana (2000-2022): un sistema de consulta de artículos científicos libres y abiertos
Cascante Campos, José Alejandro (2023)El aumento de artículos científicos a nivel mundial, particularmente, en el campo de la educación geográfica, ha sido constante durante el siglo XXI. En Latinoamérica, este incremento se caracteriza ... -
Latin American geography education research trends in open access journals from the twenty-first century
Cascante Campos, José Alejandro (2022)Recent projects, declarations, and articles around the globe addressed the status and development of geography education, where the discipline is standing, and what should be done to enhance the quality and quantity of ... -
Preparing pre-service teachers for practicing sustainable geographies through online technology integration
Cascante Campos, José Alejandro (2023)The geographic curriculum in Costa Rica’s secondary education follows a sustainability approach aligned to the United Nations sustainable development goals. Students aim to develop a geographic understanding of economic, ... -
¿Qué es la geografía? Un enfoque desde las concepciones de los estudiantes universitarios
Cascante Campos, José Alejandro (2021)El artículo propone la existencia de una visión sobre el objeto de estudio de la Geografía que se construye a partir de las concepciones de los estudiantes universitarios sobre su significado. La literatura internacional ... -
Research collaboration networks in Latin American geography education
Cascante Campos, José Alejandro (2023)The current development of science is characterized by a global trend of scientific collaboration (SC). However, this growth has been mostly linked to intra-national cooperation. Several factors including geographic, ... -
El valor de la Geografía en la educación: el conocimiento poderoso en Geografía (Powerful Geography) y la educación geográfica
Cascante Campos, José Alejandro (2023)Los debates sobre el valor del conocimiento geográfico han generado una creciente discusión académica sobre el papel de la Geografía en la educación de las personas. Desde el campo de la educación geográfica, el concepto ...