Show simple item record

Propuesta de autoevaluación de las organizaciones educativas

dc.creatorMontiel Ortega, Eithel
dc.creatorMéndez Salazar, Dionel
dc.creatorLópez Campos, Alexander
dc.date.accessioned2015-05-20T16:36:38Z
dc.date.available2015-05-20T16:36:38Z
dc.date.issued2011-06-30 00:00:00
dc.identifier.citationhttp://revistas.ucr.ac.cr/index.php/gestedu/article/view/8612
dc.identifier.issn
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10669/13077
dc.description.abstractThis article focuses on a synthesis of self-education organizations in an address mode circuit 02-Pitahaya Regional Directorate of the province of Puntarenas, Costa Rica, where he ran an adaptation of international standards for certification educational quality, as the International Organization for Standardization (ISO) and European Foundation for Quality Management (EFQM) to the context of self-evaluation of Costa Rican education. For this purpose a sample was taken to the teachers, principals, school boards, school boards and student governments. Later, they adapted the tools of the models (ISO) and (EFQM) in everyday language so that these people discriminate the items considered necessary for a self-assessment with the context of each educational organization under study.Finally, we present a proposal for self-contextualized to the Schools Division One, which enables them practical meaning to the evaluation processes, seeking to improve the quality of education.
dc.description.abstractEl artículo trata sobre la autoevaluación de las organizaciones educativas, en la modalidad Dirección 1, en el Circuito 02-Pitahaya de la Dirección Regional de la provincia de Puntarenas, Costa Rica. En esas instituciones se ejecutó una adaptación al contexto de la educación costarricense de los modelos internacionales para la certificación de la calidad educativa, como el de la Organización Internacional para la Estandarización (ISO) y el de la Fundación Europea para la Gestión de Calidad (EFQM). Para ello, se tomó como muestra al personal docente y directivo de las instituciones en estudio, así como a las personas integrantes de las juntas de educación, patronatos escolares y gobiernos estudiantiles. En el proceso, se adaptaron los instrumentos de los modelos (ISO) y (EFQM) a un lenguaje cotidiano, para que esas poblaciones identificaran las preguntas necesarias para la autoevaluación, de acuerdo con el contexto de cada organización educativa bajo investigación.Finalmente, se presenta una propuesta de autoevaluación contextualizada a las Escuelas Dirección 1, que dé a estos procesos evaluativos un sentido práctico, en procura de mejorar la calidad de la educación.
dc.format.extent1-27
dc.relation.ispartofGestión de la educación Vol. 1 Núm. 1 2011
dc.subjectorganizaciones educativas
dc.subjectevaluación
dc.subjectautoevaluación
dc.subjectcalidad educativa
dc.subjecteficiencia
dc.subjecteficacia
dc.subjectOrganización Internacional para la Estandarización (ISO)
dc.subjectFundación Europea para la Gestión de Calidad (EFQM)
dc.titleProposal for self evaluation in educational organizations
dc.titlePropuesta de autoevaluación de las organizaciones educativas
dc.typeartículo original
dc.date.updated2015-05-20T16:36:38Z
dc.language.rfc3066es
dc.identifier.doi10.15517/rge.v1i1.8612


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record