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dc.creatorRodríguez Barquero, Vivian
dc.creatorAraya Vargas, Gerardo
dc.date2009-12-31
dc.date.accessioned2016-05-03T14:34:25Z
dc.date.available2016-05-03T14:34:25Z
dc.identifierhttp://revistas.ucr.ac.cr/index.php/educacion/article/view/509
dc.identifier10.15517/revedu.v33i2.509
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10669/23368
dc.descriptionThe purpose of this study was to investigate the psychological effects of body expression in students from the University of Costa Rica. Thirty-five young people from two groups: 17 from Theater Workshop and 18 from Theater Appreciation. Average age: men 18.78 ± 1.42 and 18.52 ± 1.91 age women. The first subjects performed eight corporal expression sessions of two hours once a week for eight weeks. The second subjects received eight lectures on theater appreciation, two hours once a week for eight weeks. The measurements of mood were made using the profile of mood states (POMS) pre and post the first, fourth and eighth session. Measurements of self-concept were conducted prior to the commencement of the first session (Pre), at the end of the fourth session (Test), and at the end of the eighth session (Post-test). There were significant improvements in mood states of tension and vigor and in the variable of inhibition-empathy-distrust. It is concluded that the body expression can have a positive impact on moods and self-concept of college students during their first semester on University.en-US
dc.descriptionEl propósito del estudio fue indagar sobre los efectos psicológicos de la expresión corporal en estudiantes de la Universidad de Costa Rica. Se trabajó con 35 jóvenes de dos grupos: 17 de taller de teatro y 18 de apreciación de teatro. Su promedio de edad: hombres 18,78 ± 1,42 y mujeres 18,52 ± 1,91 años. Los sujetos de taller realizaron ocho sesiones de expresión corporal de dos horas, una vez por semana por ocho semanas. Los sujetos de apreciación recibieron ocho clases magistrales sobre teatro, de dos horas, una vez por semana por ocho semanas. Las mediciones del estado de ánimo se realizaron por medio del perfil de estados de ánimo (P.O.M.S.) pre y post de la primera, la cuarta y octava sesión. Las mediciones del autoconcepto general se realizaron previo al inicio de la primera sesión (Pre), al final de la cuarta sesión (Test), y al final de la octava sesión (Post-test). Como resultados se encontraron mejoras significativas en los estados de ánimo de tensión y vigor, así como en la variable de inhibición-empatía-desconfianza. Se concluye que la expresión corporal puede influir positivamente sobre estados de ánimo y el autoconcepto de estudiantes de nivel universitario, durante su primer ciclo en la Universidad.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherFacutad de Educación, Universidad de Costa Ricaes-ES
dc.rightsCopyright (c) 2014 Revista Educaciónes-ES
dc.sourceRevista Educación; Vol. 33, Núm. 2 (2009): Revista Educación; 139-152es-ES
dc.sourceRevista Educación - Journal of Education; Vol. 33, Núm. 2 (2009): Revista Educación; 139-152en-US
dc.sourceRevista de Educación; Vol. 33, Núm. 2 (2009): Revista Educación; 139-152pt-PT
dc.source2215-2644
dc.source0379-7082
dc.titleEfecto de ocho clases de expresión corporal en el estado de ánimo y autoconcepto general de jóvenes universitarioses-ES
dc.typeartículo original


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