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dc.creatorMolina Murillo, Sergio Andrés
dc.creatorRojas Alvarado, Carlos Alonso
dc.creatorSomerville, Stephanie
dc.creatorDoss, Robin G.
dc.creatorLemus, Belquis
dc.date.accessioned2019-04-04T16:52:43Z
dc.date.available2019-04-04T16:52:43Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.citationhttp://biblioteca.museocostarica.go.cr/articulo.aspx?id=6760&art=3606285es_ES
dc.identifier.issn0304-3711
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10669/76850
dc.description.abstractThis study was designed in order to compensate for the poor availability of information about the human-fungi interaction in Central America. We surveyed two “educated” groups of people in higher institutions within urban settings in the capitals of Costa Rica and Honduras to test the hypothesis that fungal knowledge could have an association with cultural aspects. Overall, we found some differences in the perception of fungal utilization and consumption among countries as well as differences in functional knowledge among genders and educational levels independent of their country of origin. Even though most people considered fungi to be beneficial for ecosystem function-related aspects, a majority also considered them dangerous to humans. This study helps us understand that education may impose a level of perceptional homogeneity regarding fungi but social and gender aspects may be responsible for differences across cultural groups. The latter is important for the development of local strategies of non-wood forest product management in a framework of sustainability.es_ES
dc.description.abstractEste estudio fue diseñado como una forma de compensar la pobre disponibilidad de información sobre la interacción humano-hongo en Centro América. Realizamos encuestas en dos grupos “educados” de personas en centros de enseñanza superior en las capitales de Costa Rica y Honduras para evaluar la hipótesis de que el conocimiento sobre hongos podría tener una relación con aspectos culturales. En general, encontramos algunas diferencias en la percepción de uso y consumo de hongos entre países y en el conocimiento funcional de los hongos entre géneros y nivel de educación. Aun cuando la mayoría de la gente consideró que los hongos son beneficiosos para aspectos relacionados con funcionamiento ecosistémico también un porcentaje alto consideró a los hongos como peligrosos. Este estudio nos ayuda a comprender que la educación puede imponer un nivel de homogeneidad percepcional y que los aspectos sociales y de género pueden ser responsables de diferencias entre grupos culturales. Lo anterior es importante para diseñar estrategias de desarrollo locales relacionadas con los productos forestales no maderables en un marco de sostenibilidad.es_ES
dc.description.sponsorshipUniversidad de Costa Rica/[731-B4-249]/UCR/Costa Ricaes_ES
dc.description.sponsorshipUniversidad de Costa Rica/[731-A0-826]/UCR/Costa Ricaes_ES
dc.language.isoen_USes_ES
dc.sourceBrenesia, vol. 83-84, pp. 30-36es_ES
dc.subjectCentral Americaes_ES
dc.subjectEthnoliteracyes_ES
dc.subjectEthnomycologyes_ES
dc.subjectNon-wood forest productses_ES
dc.subjectResource usees_ES
dc.subjectCentroaméricaes_ES
dc.subjectEtno-alfabetismoes_ES
dc.subjectEtno-micologíaes_ES
dc.subjectProductos forestales no-maderableses_ES
dc.subjectUso de recursoses_ES
dc.subject579.507 1 Hongos Eumycophyta (Hongos verdaderos)es_ES
dc.titleWhat do you think of fungi? Perceptions by “educated” groups in Honduras and Costa Ricaes_ES
dc.typeartículo científicoes_ES
dc.description.procedenceUCR::Vicerrectoría de Investigación::Unidades de Investigación::Ingeniería::Instituto Investigaciones en Ingeniería (INII)es_ES
dc.description.procedenceUCR::Vicerrectoría de Docencia::Ingeniería::Facultad de Ingeniería::Escuela de Ingeniería de Biosistemases_ES
dc.identifier.codproyecto731-B4-249
dc.identifier.codproyecto731-A0-826


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