Cuadernos de Antopología 15(1)

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    Experiencia docente y metodológica en la asignatura de introducción a la antropología / Universidad Nacional Autónoma de Nicaragua UNAM-Managua, 1999-2004
    (2013-07-04 13:07:16) Álvarez Arzate, María Dolores; Gámez Montenegro, Bayardo
    Expone la experiencia docente y metodológica adquirida en la enseñanza de la asignatura Introducción a la Antropología desde el año 1999 hasta 2004 impartidos en la Universidad Nacional Autónoma de Nicaragua UNAN-Managua y en los Centros Universitarios Regionales UNAN-Estelí, y UNAN-Matagalpa. Asimismo, incorpora una valoración, con datos y ejemplos acerca de la amplitud de los estudios de la cultura y la importancia del conocimiento sobre las costumbres y tradiciones locales y regionales.
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    Arqueología en el Proyecto Hidroeléctrico Cariblanco: Cueva del Tigre (A-283 Ct) descripción de un complejo lítico de la cuenca del Sarapiquí
    (2013-07-04 13:07:16) Zúñiga Jiménez, Abraham
    A description is made on a sample of lithic materials collected as a result of an archaeo- logical evaluation in terrains of the Cariblanco Hydroelectric Project in Sarapiquí. This description characterizes the archaeological specimens on the basis of several variables, namely: weight, raw material, length, type of fracture, among other.
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    Burío (A-271 Bu) un sitio de cazadores del período formativo en la cuenca media del Sarapiquí, Costa Rica
    (2013-07-04 13:07:16) Hurtado de Mendoza, Luis; Castillo Vásquez, Luz Marina
    Se informa acerca del hallazgo y estudio de un sitio arqueológico ubicado en el pie-de- monte del volcán Poás, en la cuenca media del río Sarapiquí. Se asigna el sitio al período Formativo Medio (2000-200 a.C.) y se le caracteriza como un lugar de cacería y benefi- cio primario de presas. Los restos de un campamento están vinculados con campos de cacería en un terreno profusamente diseccionado por nacientes, arroyos y quebradas. Las corrientes de agua y otros recursos, al igual que en el presente, debieron atraer en el pasado a los animales del bosque lluvioso propio de la región. Se presentan datos acerca de las características ambientales del sitio, el trabajo de campo y los resultados de los análisis de los materiales cerámicos y líticos. Se ilustra y postula la importancia de la cacería en una sociedad que ya contaba con el recurso de la agricultura y tendía al sedentarismo. La evidencia arqueológica disponible, al igual que muchos ejemplos etnográficos del bosque lluvioso neotropical, indica que en la región del Sarapiquí durante el período Formativo Medio, la economía era diversa y que en ella se complementaban la caza, pesca, recolección y agricultura. También, la notable diversidad de complejos cerámicos presentes en este y otros sitios del área de estudio, enaltece la importancia que adquirió el intercambio interregional.
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    La distribución de la jadeíta en Centroamérica y su significado social
    (2013-07-04 13:07:16) Salgado González, Silvia; Guerrero Miranda, Juan Vicente
    In this article we discuss the distribution of jade artifacts in ancient Central America, and the implications it has in understanding processes of sociopolitical interaction. The significant development of jade lapidary in Mesoamerican and in Costa Rica, offers an striking contrast with its almost total absence in Nicaragua. This pattern of distribution is interpreted as the product of social and political boundaries that existed between the pre- Columbian societies of northern Costa Rica and neighboring regions of Nicaragua from 500 B.C. to 700 A.D. On the other hand, during that time period the interaction among Chibchan and Maya societies was systemic, contrary to has been frequently argued. It is very likely that the exchange of raw material and artifacts occurred by sea routes.
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    Protestantism and ethnic identity moravian missionaries on the Nicaraguan Atlantic coast in the 19th Century
    (2013-07-04 13:07:16) von Oertzen, Eleonore
    When it comes to explaining the cultural differences which separate the Atlantic Coast of Nicaragua from the Pacific part of the country, one of the distinguishing aspects always pointed out is the difference in religion: The overwhelming majority of the population in Western Nicaragua is Catholic, whereas on the Atlantic Coast the major part of the inhabitants belongs to some Protestant church, and the Miskito Indians in their vast majority are Moravians1. Although the Atlantic Coast takes up almost half of the national territory, it is home to only one tenth of the country’s population. Great part of its inhabitants are spanish speaking mestizos of rather recent migration, besides Native Americans and approximately 25000 Afroamericans, called creoles. Among the native peoples, the Miskito are by far the most numerous (app. 67 000), compared to 5000 Sumu and 650 Rama Indians.   
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    De cuarteles a museos: los museos y el discurso de la civilidad costarricense
    (2013-07-04 13:07:16) Corrales Ulloa, Francisco; Cubero Barrantes, Guillermo
    With the abolition of the Costa Rican Army in 1948, the facilities of the Bellavista Fort were destined as the new headquarters of the National Museum of Costa Rica, starting a tra- dition of transforming military forts, jails and police headquarters into museums, within a changing process of construction of nationality and the discourse of the Costa Rican civilian tradition. The “display” of patrimony and national values is also discussed.
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    El perro del hortelano: políticas públicas, institucionalidad y pueblos indígenas en Costa Rica
    (2013-07-04 13:07:16) Argilés Marín, José Manuel; Ornat Clemente, Raquel
    The following article presents an overview of the indigenous policies developed in the last half-century by Costa Rican governments, as well as the reactions to them of some groups of the indigenous population of the country. The authors emphasize the inefficacy of the existing model and the need of establishing new channels and attitudes in the political and institutional relationship between the State and indigenous peoples.