Socio-demographic patterns of public, private and active travel in Latin America cross-sectional findings from the ELANS study group
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Date
2020Author
Ferrari, Gerson Luis de Moraes
Kovalskys, Irina
Fisberg, Mauro
Gómez Salas, Georgina
Rigotti, Attilio
Cortés Sanabria, Lilia Yadira
Yépez García, Martha Cecilia
Pareja Torres, Rossina Gabriella
Herrera Cuenca, Marianella
Zalcman Zimberg, Ioná
Guajardo, Viviana
Pratt, Michael
Gonçalves, Priscila Bezerra
Rosales Salas, Jorge
Cristi Montero, Carlos
Rodríguez Rodríguez, Fernando
Waddell, Heather
Petermann Rocha, Fann
Celis Morales, Carlos A.
Chaput, Jean Philippe
Scholes, Shaun
Solé, Dirceu
Metadata
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Background
Active travel such as walking or cycling has been associated with more favorable health outcomes. However, evidence on patterns of transportation in Latin America is scarce. Therefore, the aim of this study was to quantify and characterise socio-demographic patterns of public, private and active travel in Latin American countries.
Methods
Data from the Latin American Study of Nutrition and Health, a population-based, cross-sectional survey conducted in eight Latin American countries including Argentina, Brazil, Chile, Colombia, Costa Rica, Ecuador, Peru and Venezuela (n = 9218; age range: 15–65 years). Transportation modes include public (bus, taxi, subway and train), private (car and motorcycle) and active (walking and/or cycling). Outcomes for this study include time spent in different modes of transportation. We performed overall and country-specific descriptive analyses to examine differences by sex, age, socioeconomic and education level.
Results
For the overall cohort, public transport represent 34.9% of the total travel time, whereas private, walking and cycling represent 48.2%, 10.6% and 6.3% of the total travel time. Time spent using public travel was highest in Venezuela (48.4%); Peru had the highest proportions of private travel (52.5%); Time spent walking and cycling was highest in Costa Rica (14.8% and 12.2%, respectively). The average travel time spent in public and private transport were 299.5 min/week (95% CI: 292.4307.0) and 379.6 min/week (95% CI: 368.0, 391.5) respectively; figures for walking and cycling were 186.9 min/week (95% CI: 181.8, 191.9) and 201.1 min/week (95% CI: 187.8, 216.9).
Conclusions
Public and private transport were the most common forms of travel in Latin America. Active travel (walking or cycling) represent 17% of total physical activity, therefore, promoting and providing the right infrastructure for active commuting could translate in increasing the population overall levels of physical activity in Latin America. Introducción
Transporte activo como caminada o bicicleta ha sido asociado con una salud más favorable. Sin embrago, la evidencia en transporte activo en Latinoamérica es escasa. Por lo tanto, el objetivo de este estudio fue cuantificar y describir las características sociodemográficas del transporte público, privado y activo en países de Latino América.
Métodos
Los datos provienen del “Estudio sobre Nutrición y Salud en Latinoamérica”, y fueron recogidos a través de encuestas nacionales en ocho países, incluyendo Argentina, Brazil, Chile, Colombia, Costa Rica, Ecuador, Peru y Venezuela (n = 9.218; edad: 15–65 años). Los modos de transportarse fueron, público (bus, taxi, metro y tren), privado (auto y motocicleta) y activo (caminar y/o bicicleta). Los resultados incluyeron el tiempo dedicado a los diferentes modos de transporte. Se realizó un análisis descriptivo de cada país para examinar las diferencias por sexo, edad, nivel socioeconómico y educativo.
Resultados
En general, el tiempo utilizado para transporte público representó el 34,9%, mientras que para el transporte privado, caminar y desplazarse en bicicleta representaron un 48,2%, 10,6% y 6,3%. El tiempo utilizado en viajes públicos fue más alto en Venezuela (48,4%); Perú tuvo la mayor cantidad de viajes privados (52,5%); el tiempo dedicado a caminar y bicicleta fue más alto en Costa Rica (14,8% y 12,2%). El tiempo de viaje en transporte público y privado fue de 299,5 min/semana (IC95%: 292,4–307,0) y 379,6 min/semana (IC95%: 368,0–391,5); las cifras de caminar y bicicleta fueron 186,9 min/semana (IC95%: 181,8–191,9) y 201,1 min/semana (IC95%: 187,8–216,9).
Conclusiones
El transporte público y privado fueron las formas de desplazamiento más comunes. Los viajes activos (caminada o bicicleta) representan el 17% de la actividad física total, por tanto, promover y proporcionar la infraestructura adecuada para los desplazamientos activos, podría traducirse en un aumento de los niveles generales de actividad física en América Latina.
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10.1016/j.jth.2019.100788Collections
- Nutrición [252]