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dc.creatorFerrari, Gerson Luis de Moraes
dc.creatorKovalskys, Irina
dc.creatorFisberg, Mauro
dc.creatorGómez Salas, Georgina
dc.creatorRigotti, Attilio
dc.creatorCortés Sanabria, Lilia Yadira
dc.creatorYépez García, Martha Cecilia
dc.creatorPareja Torres, Rossina Gabriella
dc.creatorHerrera Cuenca, Marianella
dc.creatorZalcman Zimberg, Ioná
dc.creatorGuajardo, Viviana
dc.creatorPratt, Michael
dc.creatorGonçalves, Priscila Bezerra
dc.creatorRosales Salas, Jorge
dc.creatorCristi Montero, Carlos
dc.creatorRodríguez Rodríguez, Fernando
dc.creatorWaddell, Heather
dc.creatorPetermann Rocha, Fann
dc.creatorCelis Morales, Carlos A.
dc.creatorChaput, Jean Philippe
dc.creatorScholes, Shaun
dc.creatorSolé, Dirceu
dc.date.accessioned2022-09-07T19:27:03Z
dc.date.available2022-09-07T19:27:03Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.citationhttps://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S2214140519300763?via%3Dihubes_ES
dc.identifier.issn2214-1405
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10669/87330
dc.description.abstractBackground Active travel such as walking or cycling has been associated with more favorable health outcomes. However, evidence on patterns of transportation in Latin America is scarce. Therefore, the aim of this study was to quantify and characterise socio-demographic patterns of public, private and active travel in Latin American countries. Methods Data from the Latin American Study of Nutrition and Health, a population-based, cross-sectional survey conducted in eight Latin American countries including Argentina, Brazil, Chile, Colombia, Costa Rica, Ecuador, Peru and Venezuela (n = 9218; age range: 15–65 years). Transportation modes include public (bus, taxi, subway and train), private (car and motorcycle) and active (walking and/or cycling). Outcomes for this study include time spent in different modes of transportation. We performed overall and country-specific descriptive analyses to examine differences by sex, age, socioeconomic and education level. Results For the overall cohort, public transport represent 34.9% of the total travel time, whereas private, walking and cycling represent 48.2%, 10.6% and 6.3% of the total travel time. Time spent using public travel was highest in Venezuela (48.4%); Peru had the highest proportions of private travel (52.5%); Time spent walking and cycling was highest in Costa Rica (14.8% and 12.2%, respectively). The average travel time spent in public and private transport were 299.5 min/week (95% CI: 292.4307.0) and 379.6 min/week (95% CI: 368.0, 391.5) respectively; figures for walking and cycling were 186.9 min/week (95% CI: 181.8, 191.9) and 201.1 min/week (95% CI: 187.8, 216.9). Conclusions Public and private transport were the most common forms of travel in Latin America. Active travel (walking or cycling) represent 17% of total physical activity, therefore, promoting and providing the right infrastructure for active commuting could translate in increasing the population overall levels of physical activity in Latin America.es_ES
dc.description.abstractIntroducción Transporte activo como caminada o bicicleta ha sido asociado con una salud más favorable. Sin embrago, la evidencia en transporte activo en Latinoamérica es escasa. Por lo tanto, el objetivo de este estudio fue cuantificar y describir las características sociodemográficas del transporte público, privado y activo en países de Latino América. Métodos Los datos provienen del “Estudio sobre Nutrición y Salud en Latinoamérica”, y fueron recogidos a través de encuestas nacionales en ocho países, incluyendo Argentina, Brazil, Chile, Colombia, Costa Rica, Ecuador, Peru y Venezuela (n = 9.218; edad: 15–65 años). Los modos de transportarse fueron, público (bus, taxi, metro y tren), privado (auto y motocicleta) y activo (caminar y/o bicicleta). Los resultados incluyeron el tiempo dedicado a los diferentes modos de transporte. Se realizó un análisis descriptivo de cada país para examinar las diferencias por sexo, edad, nivel socioeconómico y educativo. Resultados En general, el tiempo utilizado para transporte público representó el 34,9%, mientras que para el transporte privado, caminar y desplazarse en bicicleta representaron un 48,2%, 10,6% y 6,3%. El tiempo utilizado en viajes públicos fue más alto en Venezuela (48,4%); Perú tuvo la mayor cantidad de viajes privados (52,5%); el tiempo dedicado a caminar y bicicleta fue más alto en Costa Rica (14,8% y 12,2%). El tiempo de viaje en transporte público y privado fue de 299,5 min/semana (IC95%: 292,4–307,0) y 379,6 min/semana (IC95%: 368,0–391,5); las cifras de caminar y bicicleta fueron 186,9 min/semana (IC95%: 181,8–191,9) y 201,1 min/semana (IC95%: 187,8–216,9). Conclusiones El transporte público y privado fueron las formas de desplazamiento más comunes. Los viajes activos (caminada o bicicleta) representan el 17% de la actividad física total, por tanto, promover y proporcionar la infraestructura adecuada para los desplazamientos activos, podría traducirse en un aumento de los niveles generales de actividad física en América Latina.es_ES
dc.description.sponsorshipCoca Cola Company///Costa Ricaes_ES
dc.description.sponsorshipFerrero///Italiaes_ES
dc.description.sponsorshipInternational Life Science Institute//ILSI/Argentinaes_ES
dc.description.sponsorshipUniversidad de Costa Rica//UCR/Costa Ricaes_ES
dc.description.sponsorshipPontificia Universidad Católica de Chile///Chilees_ES
dc.description.sponsorshipPontificia Universidad Javeriana///Colombiaes_ES
dc.description.sponsorshipUniversidad Central de Venezuela//UCV/Venezuelaes_ES
dc.description.sponsorshipUniversidad San Francisco de Quito////Ecuadores_ES
dc.description.sponsorshipInstituto de Investigación Nutricional de Perú///Perúes_ES
dc.description.sponsorshipHospital Infantil Sabará///Brasiles_ES
dc.language.isoenges_ES
dc.sourceJournal of Transport y Health; Vol. 16: 2020es_ES
dc.subjectSPORTSes_ES
dc.subjectActive traveles_ES
dc.subjectTRANSPORTes_ES
dc.subjectLATIN AMERICAes_ES
dc.titleSocio-demographic patterns of public, private and active travel in Latin America cross-sectional findings from the ELANS study groupes_ES
dc.typeartículo científicoes_ES
dc.identifier.doi10.1016/j.jth.2019.100788
dc.description.procedenceUCR::Vicerrectoría de Docencia::Salud::Facultad de Medicina::Escuela de Medicinaes_ES


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